Rabobank ChipIt! Veelgestelde vragen

Wat is de ChipIt!?

De ChipIt! is een contactloos betaalarmbandje voor kinderen van 6 tot en met 11 jaar. De ChipIt! geeft kinderen de mogelijkheid om zelfstandig met geld om te gaan onder toezicht van  ouders of voogd. Ouders zetten een bedrag op de ChipIt! en alleen dat bedrag kan uitgegeven worden. Met de ChipIt! kun je niet ‘in het rood staan’. 

Hoe werkt de ChipIt!?

De ouder laadt geld op de ChipIt! en kan online de uitgaven van het kind controleren. Voor het kind is er ook een eigen account zodat zij kunnen zien hoe wat ze uitgeven en hoe hoog het saldo is. In het armbandje zit een chip waarmee zij contactloos kunnen betalen. Op betaalautomaten met het logo contactloos betalen kunnen kids een betaling doen van maximaal 25 euro. Houd de ChipIt! vlak bij de betaalautomaat voor een betaling

Wie kan een ChipIt! krijgen?

Voordat de ChipIt! op de markt wordt gebracht, wordt het betaalbandje en functionaliteiten van het product eerst getest voor 6 maanden. Specifieke Rabobankklanten zijn benaderd om mee te doen met deze test.  

Kan ik ChipIt! koppelen aan mijn Rabobankbankrekening?

De ChipIt! kan nog niet rechtstreeks worden gekoppeld aan uw Rabobankbankrekening. U kunt een tegoed alleen opladen via een een Mastercard of Visa creditcard. Bijvoorbeeld uw Rabobank creditcard gebruiken.

Is de ChipIt! veilig?

De ChipIt! heeft dezelfde beveiligde functies als een contactloze Maestrokaart. Met de ChipIt! kunt u niet meer dan € 25 per keer chippen. Voor meer informatie over contactloos betalen, raadpleegt u de website rabobank.nl/contactloosbetalen.

Zijn er kosten verbonden aan de ChipIt!

Nee, er zijn geen kosten.

Mijn kind heeft een ChipIt! ontvangen. Wat moet ik nu doen?

Maak een account en laad een tegoed op voor de ChipIt!. Klik op Account aanmaken en volg de instructies.

Moet ik een account aanmaken op Rabochipit.nl voordat mijn kind zijn ChipIt! kan gebruiken?

Ja. U kunt alleen een tegoed op het betaalbandje zetten als u een account heeft aangemaakt op www.rabochipit.nl.  Hier zijn geen kosten aan verbonden. 

Moet ik de ChipIt! voor mijn kind activeren voordat deze het kan gebruiken?

Ja. Na het aanmaken van een account, kunt u de ChipIt! activeren. Heeft u  meer dan één kind met een ChipIt!, dan kunt u deze activeren door in te loggen op uw ouder-account en te klikken op 'Activeer nieuwe ChipIt!'

Waar vind ik de ID-code op de ChipIt! om te activeren?

De ChipIt! identificatie (ID) bestaat uit 8 cijfers en vindt u op de instructiekaart en de chip in het ChipIt!-pakket. Heeft u al een ChipIt! geactiveerd, dan is het ID-nummer ook weergegeven bij 'Mijn rekening’. 

Hoe kan ik mijn wachtwoord resetten?

Als u uw e-mailadres invult, dit moet hetzelfde e-mailadres zijn waarmee u uw account heeft aangemaakt, ontvangt u een e-mail met een link om uw wachtwoord opnieuw in te stellen.

Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten

Klik op ‘Gebruikersnaam vergeten’. Vul het e-mailadres in dat u gebruikt heeft om uw account aan te maken. Daarna sturen wij u een e-mail met uw gebruikersnaam. Vul het e-mailadres in dat u gebruik heeft om uw account aan te maken. Daarna sturen wij u een e-mail met uw gebruikersnaam. 

Ik heb mijn gegevens ingevuld om een ouder-account aan te maken, maar ik heb geen bevestigingsmail ontvangen.

Klik op de homepage voor ‘opnieuw bevestigingsmail voor uw account’. Als u uw e-mailadres invult, dan moet dit hetzelfde e-mailadres zijn waarmee u uw account heeft aangemaakt, ontvangt u opnieuw de bevestigingsmail.

Ik wil graag twee betaalbandjes activeren. Hoe werkt dat?

Maak eerst een ouder-account aan. Log daarna opnieuw in en klik op  'Nieuwe ChipIt! activeren'. U kunt maximaal vier betaalbandjes activeren. 

Waarom heeft mijn kind een gebruikersnaam en pincode nodig?

Met de gebruikersnaam en pincode kan uw kind zelf inloggen en zijn saldo- en betaalgeschiedenis bekijken. Met deze gegevens kan uw kind geen geld opladen of overschrijven. 

Mijn kind is zijn pincode vergeten. Wat kan ik doen?

Het resetten van een pincode voor het kind kan alleen door de ouder worden gedaan. Log in op uw account en  selecteer 'Reset pincode' en voer een pincode in. 

Mijn kind is zijn gebruikersnaam vergeten

Log in op uw account. In het gedeelte van de rekening, ziet u  de gebruikersnaam van uw kind weergegeven tussen haakjes naast de naam.

Hoe kan ik het saldo van mijn account controleren?

Uw saldo controleert u door in te loggen op uw account via www.rabochipit.nl.

Kan ik extra creditcards toevoegen of verwijderen van mijn account?

Ja. Eenmaal ingelogd in uw account, selecteert u  'Beheer laadkaarten' en verwijdert u de kaart.  Om een nieuwe kaart toe te voegen, klikt u op 'Ouderrekening opladen' en selecteer ‘een nieuwe kaart toevoegen’. 

Wat is het minimum- en maximumbedrag dat ik op mijn account kan opladen?

Het minimumbedrag dat u per keer kunt opladen is € 25 en het maximum € 200. Het maximale saldo van uw account is € 750 en per maand kunt u maximaal € 1000 opladen. Het totaal maximaal voor deze proef is is € 2000.

Wat is het minimum- en maximumbedrag dat ik kan overschrijven naar de ChipIt! van mijn kind?

De minimale overdracht is € 0,01 en het maximum is € 50. Het maximale saldo voor de ChipIt! van uw kind is € 50.  

Hoe geef ik een nieuw e-mailadres of mobiele telefoonnummer door?

Log in op uw account, selecteer 'Mijn gegevens', verander wat nodig is en 'Bevestig'. 

Kan mijn kind ook zijn gegevens bijwerken?

Ja, maar die heeft alleen de mogelijkheid tot het aanpassen van  het mobiele telefoonnummer dat is  gekoppeld aan zijn account en de taal. 

Kan ik mijn voorkeuren voor communicatie bijwerken?

Ja. Log in op uw account, selecteer 'E-mail/sms-instellingen' en pas uw voorkeur aan.  

Mijn kind heeft een eigen mobiel telefoonnummer. Kan ik dit doorgeven?

Ja. Voeg het  nummer toe tijdens het proces 'account aanmaken' of wanneer de ChipIt! actief is. Log in op het account van het kind en klik op 'Mijn gegevens'. Vergeet niet om via de pagina 'E-mail/sms-instellingen' aan te geven dat uw kind sms berichten kan ontvangen wanneer zijn ChipIt! opgeladen is.  

Ik heb mijn mobiele telefoonnummer ingevuld bij het account van mijn kind.

Als uw mobiele nummer wordt toegevoegd aan het account van het kind ontvangt u alle updates over het tegoed.  U past het nummer aan via  'E-mail/sms-instellingen'.

Hoe laad ik mijn account op?

Log in op uw account via www.rabochipit.nll en klik op 'Ouderrekening opladen'. Het tegoed wordt opgeladen door een betaling met een Mastercard of Visa creditcard. 

Hoe schrijf ik geld over naar de ChipIt! van mijn kind?

Log in op uw account via www.rabochipit.nl  en klik op 'Geld overschrijven'. Kies voor de ChipIt! die u wilt opladen en het bedrag. U kunt ook kiezen voor het instellen van een terugkerende dagelijkse, wekelijkse, tweewekelijkse of maandelijkse overschrijving. Kies hiervoor de optie 'Zakgeld'. 

Kan ik terug geld overschrijven van een ChipIt! kinderaccount naar mijn Ouder-account?

Ja. Meld u aan op uw account en kies 'Geld overschrijven'. U kunt overschrijven van en naar de ChipIt! van uw kind of kinderen onderling.

Het lukt me niet om een bedrag over te schrijven naar mijn account. Waarom kan ik geen bedragen overschrijven naar mijn Ouder Oplaadrekening?

Hier kunnen een aantal redenen de oorzaak van zijn. Bijvoorbeeld omdat het saldo van de rekening van waaruit geld wordt overgemaakt te laag is, de creditkaart die u gebruikt is geen Mastercard of Visa is of omdat de kaart die u gebruikt is niet geldig.

Waarom kan ik geen geld overschrijven naar de ChipIt! van mijn kind?

Het saldo van uw account is te laag of de  ChipIt! is opgegeven als verloren of gestolen.

Wat betekent de functie zakgeld?

Met de functie zakgeld kunt u een vooraf bepaald bedrag overzetten van uw account naar een ChipIt!. U bepaalt het bedrag, de frequentie en het aantal betalingen. Daarna wordt dit bedrag  automatisch overgezet naar de ChipIt! van uw kind. Om het zakgeld in te stellen, logt u in op uw ouderaccount en klikt op 'Zakgeld'. Zorg ervoor dat u voldoende geld op uw ouder account heeft zodat  alle zakgeldbetalingen die zijn ingepland uitgevoerd kunnen worden. Wij adviseren u om de berichten over zakgeld te activeren, zodat u bericht ontvangt als een betaling is mislukt. 

Een geplande betaling voor zakgeld aan mijn kind is niet gebeurd.

Hier kunnen een aantal redenen de oorzaak van zijn. Het saldo van het account van de ouders is te laag of het aantal vaste betalingen is verlopen. 

Kan ik de functie zakgeld wijzigen of annuleren?

Ja, u kunt zakgeld wijzigen of annuleren. Log in op uw account via www.rabochipit.nl en klik op 'Zakgeld'. Kies daarna voor 'Bewerken'.

Hoe krijg ik inzicht in de uitgaven van mijn kind met de ChipIt!

Log in op uw account via www.rabochipit.nl en klik op 'Activiteit'. U ziet een lijst van alle betalingen met de ChipIt!.

Waar kan mijn kind ChipIt! gebruiken?

De ChipIt! kan overal worden gebruikt waar u het logo voor contactloos betalen ziet. 

Hoe betaalt mijn kind met zijn ChipIt!?

De ChipIt! werkt op dezelfde manier als u contactloos wilt betalen met een pinpas. Houdt de ChipIt! dichtbij de betaalautomaat om te betalen. 

Een betaling met de ChipIt! is niet gelukt. Wat nu?

Hier kunnen een aantal redenen de oorzaak van zijn. Bijvoorbeeld omdat de winkel geen contactloos betalen aanbiedt, het saldo op de ChipIt! te laag is of omdat de chip in de armband is beschadigd. De ChipIt! kan ook verlopen zijn. 

Hoe weet mijn kind of een betaling succesvol is?

De betaalautomaat geeft aan dat de betaling geslaagd is. Dit werkt op dezelfde manier als bij contactloos betalen. Een pieptoon, oplichten van indicatielampjes op de betaalautomaat en/of een bericht dat bevestigt dat de betaling succesvol was. 

Hoe dicht moet de ChipIt! bij de betaalautomaat worden gehouden?

Het werkt hetzelfde als contactloos betalen. Houd de ChipIt! dicht bij het pintautomaat met het symbool voor contactloze betalingen. 

Kun je met de ChipIt! per ongeluk twee betalingen achter elkaar doen?

Nee. De betaalautomaat kan slechts één betaling tegelijk uitvoeren. 

Wat gebeurt er als mijn kind probeert te betalen voor producten hoger dan € 25?

Met de ChipIt! kunt u geen betaling van boven de € 25 doen. Gebeurt dit toch, dan vraagt het pintautomaat een pincode en stopt de betaling. 

Kan een aankoop worden gedaan zonder dat mijn kind het weet?

Nee. De ChipIt! moet dicht tegen de betaalautomaat gehouden worden - meestal binnen een paar centimeter, en de winkelier moet eerst het bedrag ingevoerd hebben voordat uw kind het kan goedkeuren. 

Is er een limiet op het aantal betalingen dat mijn kind met de ChipIt! kan maken?

Uw kind is beperkt door het saldo op zijn ChipIt! en de maximumgrens voor een contactloze betaling van € 25.

Wat kan ik doen als ik een betaling op de ChipIt! niet herken?

Gebruik het formulier 'contact' om ons op de hoogte te stellen. Wij zullen het onderzoeken en kijken hoe we dit kunnen oplossen. 

Kan de ChipIt! worden gebruikt voor online aankopen?

Nee. De ChipIt! kan alleen worden gebruikt bij verkooppunten met een betaalautomaat met het logo contactloos betalen. 

De ChipIt! van mijn kind is verloren of gestolen?

Als de ChipIt! verloren of gestolen is, geef dit dan meteen door via uw account.  Selecteer 'Verloren/Gestolen'. De ChipIt!  wordt meteen geblokkeerd. Het bedrag dat nog op de ChipIt! staat kan dan niet meer worden uitgeven met de ChipIt.  Heeft u vragen? Stuur dan een e-mail naar marketing@rabobank.nl. 

Wat gebeurt er met het tegoed op de ChipIt! als deze is verloren of gestolen?

Meld eerst via uw account dat de ChipIt! is verloren of gestolen. Het tegoed op het betaalbandje is dan veilig. U kunt via ‘Geld overschrijven’ het tegoed terug boeken op uw rekening. 

Hoe krijg ik een nieuwe ChipIt! als mijn oude ChipIt! is verloren of gestolen ?

Als de ChipIt is verloren of gestolen, kunt u dit melden via uw account. Na deze melding nemen wij contact met u op om te kijken of we een nieuwe ChipIt! kunnen regelen. 

Wat kan ik doen als de ChipIt! niet werkt of beschadigd raakt?

Neem dan contact met ons op via het contactformulier op www.rabochipit.nl.

Ontvang ik een papieren rekeningoverzicht?

Nee, maar u kunt de betaalgeschiedenis bekijken door in te loggen op uw account.

Hoelang is de ChipIt! geldig?

We gaan eerst een testperiode doen met de ChipIt!. Deze testperiode duurt van 1 mei tot 1 november 2017. 

Wat gebeurt er met het resterende saldo als de testperiode is afgelopen?

Na 14 dagen wordt het tegoed automatisch teruggestort op uw creditcard.  

Kan ik op ieder moment een terugbetaling van het saldo op mijn account aanvragen?

Ja. Neem contact op via het contactformulier op www.rabochipit.nl  en wij regelen dit voor u.

Kan ik op ieder moment mijn account verwijderen?

Ja. Neem contact op via het contactformulier op www.rabochipit.nl en wij regelen dit voor u.

Is de ChipIt! waterbestendig?

De ChipIt! is waterbestendig. Wij raden wel aan om er niet mee te gaan zwemmen. 

Hoe neem ik contact op als ik een vraag heb?

U kunt gebruik maken van het contactformulier.